woensdag 27 januari 2010

iPhone en Android: het emo-tijdperk van de gsm

Zaterdag 23 januari 2010 - Auto's zijn pure emotie voor zeer veel mensen. Met gsm's is dat ook zo. iPhone en Google vechten met en om emotie. Geen goed nieuws voor de anderen.

Apple heeft al sedert zijn prille begin geappelleerd op de gevoelens van zijn klanten. Een Apple II was dé ultieme home computer, de Mac werd een legende, de iPod daarna, de iPhone nog eens, en na 27 januari waarschijnlijk ook een tablet-pc. Apple mag dan al een totaal gesloten bedrijf zijn in strategie, visie en communicatie, het brengt absoluut de passie en de emotie van zijn toplui over op zijn klanten. Iedereen kent ze: met Apple-klanten valt vaak alleen in emotionele termen te redeneren over de producten. Automerken maken dat ook los bij mensen. Zelfs als ze geen auto hoeven te kopen, gaan honderdduizenden naar het autosalon.

Apple staat nu niet meer alleen in de smartphonemarkt. Er zijn wel wat meer merken die nu gsm's met touch screen op de markt brengen, maar de iPhone was nog niet bedreigd. Tot begin deze maand Google zich met de markt kwam bemoeien. OK, de Android was er al een tijdje en het marktaandeel van toestellen met dat besturingssysteem van Google begon zelfs sterk te stijgen. En nu heeft Google zelf zijn eerste hardware op de markt gebracht. Ik hoor de Apple-volgelingen al gniffelen, en ze hebben ten dele gelijk: Google heeft geen beste eerste beurt gemaakt.

Maar: dat ligt niet aan het toestel, wel aan de verkoop en de service. Het zoekmachine- en reclamebedrijf heeft geen ervaring in toestellen, en dat breekt zuur op. Neemt niet weg dat het toestel echt wel een topper is, en daar zullen nog verbeteringen aan komen. Android-smartphones kunnen rekenen op gelijkaardig emotioneel engagement als iPhones. Meer zelfs, ze staan nu al voor een omgekeerd of complementair snobisme voor wie iPhone en Apple te snobistisch vindt.

Voor de andere smartphonemerken is het geen goed nieuws dat er nu twee grote merken strijden om de emotie.

Windows Mobile is altijd utilitair bekeken, heeft met problemen gekampt en is zeker niet het meest vernieuwende systeem. Zal heel wat klanten blijven houden, maar wordt waarschijnlijk nooit meer een hoogvlieger, zelfs niet met een superieur systeem.

Palm Pre is daar een goed voorbeeld van. Alle kenners noemen het een prachtig smartphonesysteem, maar Palm zal allicht niet meer zijn innovatieve kracht uit de jaren negentig met de eerste handpalmcomputers kunnen evenaren.

BlackBerry heeft nog een leuke toekomst voor zich, als je in emotieschalen rekent. BlackBerry betekent: druk zakenleven, professioneel, belangrijk, gedegen. Veel mensen willen dat beeld uitstralen, maar zeer veel zakenlui zijn al overgestapt naar iPhone en nu ook Android. BlackBerry mist nu eenmaal emotie, dat hippe, creatieve, eigenzinnige.

De grote onzekere is Nokia. Nokia verkoopt nog altijd meer gsm's dan de andere samen, maar heeft momenteel geen opvallend smartphone-aanbod. In Finland werken ze er hard aan, reken maar. En Nokia heeft in zijn levensloop al meer dan één keer het roer helemaal omgegooid. Als er een kan terugkomen, is het Nokia wel.

Binnenkort wordt waarschijnlijk de iPhone 4.0 gelanceerd. Android zal dit jaar ook nog bakens verzetten. Windows komt snel met Mobile 7. Ze gaan allemaal van zich laten horen. De overgang van gsm naar smartphone wordt meer dan ooit sedert de introductie van de mobiele telefoon een strijd van de emoties.

Wedden dat binnenkort reclame voor smartphones op die voor auto's gaat lijken? Weinig vertellen over de kenmerken, des te meer over emotie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten