woensdag 20 januari 2010

Betalend of niet betalend, dat is de vraag

Woensdag 9 december 2009

Consumenten zijn bereid een kleine maandelijkse som te betalen om nieuws te ontvangen op hun pc’s en mobiele toestellen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek bij 5.000 mensen in negen landen uitgevoerd door The Boston Consulting Group.

Het gemiddelde maandelijkse bedrag dat men wil betalen varieert van 3 dollar in de Verenigde Staten en Australië tot 7 dollar in Italië.

Consumenten zijn ook meer bereid om te betalen voor bepaalde types content, en dan vooral nieuws dat:

1- Uniek is, zoals regionaal nieuws: 67 procent toont interesse
2- Gespecialiseerde verslaggeving: 63 procent toont interesse
3- Nieuws heet van de naald: 54 procent toont interesse
4- Nieuws toegankelijk op toestel naar keuze

De respondenten bleken ook meer geneigd om te betalen voor nieuws dat door kranten geleverd wordt dan door andere media, zoals televisiezenders, websites of online portals. En niet verwonderlijk, ze zien het helemaal niet zitten om te betalen voor nieuws dat overal op het web gratis te vinden is.

Verschillende hybride modellen voor toegang tot nieuws en content moeten uitgeprobeerd worden, aldus het rapport. Een gebundeld print en online abonnement is bijvoorbeeld voor 52 procent van de Amerikaanse consumenten interessant. Jongeren zien zo’n model veel minder zitten, slechts 35 procent toont interesse.

Een tweede onderzoek, door Forrester deze keer, schetst een negatiever beeld. 80 procent van de bevraagde Amerikanen wil niet betalen voor kranten en magazine content online. Terwijl The Boston Consulting Group vaststelde dat 48 procent van de Amerikaanse respondenten bereid zijn om te betalen voor online nieuwscontent, al is dat maar 3 dollar per maand.

De Forrester enquête noteerde verder dat 8 procent bereid is een inschrijving te betalen voor alle content, 8 procent zou betalen voor een gecombineerd print/online/mobiel abonnement. Slechts 3 procent vindt microbetalingen een te overwegen optie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten