donderdag 21 januari 2010

Kindle wapent zich vast tegen Apples iSlate

Amazon stelt zijn e-reader Kindle open voor externe ontwikkelaars om er nieuwe applicaties voor te creëren. De Kindle krijgt zo een voorbereiding op de introductie van tablet-pc waarmee Apple bij uitgevers leurt voor de ontwikkeling van een verrijkte variant van e-books.


Amazon heeft al een software development kit klaar die onder een beperkt aantal bevriende ontwikkelaars is verspreid. Komende maand begint het bedrijf aan een bètatestperiode van het gereedschap. Amazon verwacht later dit jaar al nieuwe applicaties te kunnen verkopen via zijn Kindle-online bookstore.


Amazon ontwikkelde zich de afgelopen jaren snel tot de marktleider in e-books. Zo'n 70 procent van alle e-readers en 80 procent van de verkochte e-books komen uit deze webwinkel. Apple heeft echter zijn oog laten vallen op deze markt als uitbreiding op zijn muziekaanbod via iTunes. De veelbesproken iSlate tablet-pc, die naar verwachting op 27 januari officieel wordt geïntroduceerd, is onder meer bedoeld voor het tonen van e-books met multimediale functionaliteiten. Apple heeft daartoe contact met diverse uitgevers waaronder News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch.

De toevoegingen zouden uitgevers de mogelijkheid geven hogere marges te rekenen op e-books doordat zij meer bieden dan de tekst van het boek alleen. Gedacht wordt aan video-interviews met auteurs, filmtrailers en andere multimediale toevoegingen die de ervaring van het lezen van het e-book naar een hoger niveau tillen. Daarnaast is de iSlate met het iPhone-besturingssysteem geschikt voor veel meer applicaties en spelletjes.

Amazon wapent zich met het toelaten van derden op zijn Kindle-ontwikkelplatform tegen deze aanval van Apple. De ontwikkelaars hebben echter wel een handicap doordat het scherm van de Kindle tot nog toe slechts zwart-wit beelden kan tonen en voor bewegend beeld te traag ververst.

Ian Freed, de verantwoordelijke voor de Kindle bij Amazon zegt in de New York Times te verwachten dat de ontwikkelaars zich vooral richten op spelletjes, online quizzen en nieuwe typen e-books zoals doorzoekbare restaurantgidsen en reisboeken die kunnen worden toegesneden op de locatie van de Kindle-eigenaar.

Asus introduceert eerste tablet-netbook

Netbookpionier Asus is begonnen met de levering van een mini-notebook met een draaibaar aanraakscherm. Deze eigenschap maakt de T91 tot eerste netbook die als tablet-pc dienst kan doen.

De verkoop van de T91 begon deze week bij webwinkel Amazon in de Verenigde Staten. Daar kost hij 499 dollar. Nederlandse pc-shops kondigen aan dat de Asus Eee PC T91 ‘binnenkort’ leverbaar is voor circa 449 euro.


De tablet-netbook heeft een beeldscherm met led-verlichting van 8,9 inch, een formaat dat de meeste netbooks van de laatste generatie al zijn ontgroeid. De resolutie is 1024 x 600 pixels. Door het beeldscherm 180 graden om zijn as te draaien en plat op de onderste helft te drukken, krijgt de gebruiker de beschikking over een soort elektronisch schrijfblok. Het scherm is gevoelig voor vingertoppen en de meegeleverde pen. De T91 draait onder Windows XP Home Edition. Asus levert extra software bij (TouchSuite) om de netbook via het beeldscherm te bedienen.

Wat overige specificaties betreft wijkt de Asus Eee PC T91 niet fundamenteel af van een doorsnee-netbook. Het apparaat heeft een Atom Z520-processor op een kloksnelheid van 1,33 GHz, een werkgeheugen van 1 GB, een ingebouwde solid state disk (SSD) van 16 GB plus een uitbreidingskaartje met dezelfde opslagcapaciteit. De gebruiker krijgt daarnaast 20 GB aan online-opslagcapaciteit, bijvoorbeeld om backups te maken.

Terwijl de meeste tablet-pc’s zwaarder zijn dan een gewone notebook met hetzelfde schermformaat, weegt de T91 minder dan 1 kilo. Asus belooft een accuwerktijd van 5 uur.

Deloitte verwacht stormloop op tablets


Adviesbureau Deloitte ziet een zonnige toekomst voor tablet-pc’s weggelegd. In zijn jaarlijkse technologierapport voorspelt Deloitte dat dit type draagbare computers de komende 12 maanden zal doorbreken.

Volgens Deloitte hebben tablet-pc’s met internettoegang, kortweg netTabs, het ideale formaat: niet te groot, niet te klein. Ze voldoen aan specifieke behoeften van consumenten die een smartphone te klein vinden om webpagina’s of video’s op te bekijken en een notebook en zelfs een netbook te groot, te zwaar en te duur.

In het rapport Technology, Media and Telecommunications (TMT) Predictions 2010 voorspelt Deloitte dat dit jaar tientallen miljoenen mensen een netTab zullen kopen. De tablet-pc vult volgens Paul Lee, hoofd kennis en research van Deloitte, een gat in de markt dat al enige tijd bestaat. Verbeteringen in hardwarecomponenten, batterijen en draadloze netwerksnelheden hebben nu de ideale omstandigheden gecreëerd voor een doorbraak, meent hij.

Er gaan hardnekkige geruchten dat Apple eind deze maand een tablet-pc wil aankondigen. Naar verwachting komt HP later dit jaar samen met Microsoft ook met zo’n apparaat voor de dag. Lee voorziet dat de concurrentie in dit prille marktsegment de populariteit van netTabs verder zal aanwakkeren.

De tablets vormen waarschijnlijk een bedreiging voor apparaten met maar één functie, zoals e-readers. Onderzoeker Lee erkent dat het lastig is om omzetprognoses te geven voor apparaten waarvan de specificaties nog onbekend zijn, maar haalt anderzijds analisten aan die rekenen op een omzetbedrag van meer dan 1 miljard dollar in 12 maanden.

Het TMT-rapport van Deloitte wordt dit jaar voor de negende keer gepubliceerd. Het wordt uitgegeven in 48 landen. De Nederlandse editie wordt op 2 maart gepresenteerd in Almere.

woensdag 20 januari 2010

Sports Illustrated - Tablet Demo 1.5

Betalend of niet betalend, dat is de vraag

Woensdag 9 december 2009

Consumenten zijn bereid een kleine maandelijkse som te betalen om nieuws te ontvangen op hun pc’s en mobiele toestellen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek bij 5.000 mensen in negen landen uitgevoerd door The Boston Consulting Group.

Het gemiddelde maandelijkse bedrag dat men wil betalen varieert van 3 dollar in de Verenigde Staten en Australië tot 7 dollar in Italië.

Consumenten zijn ook meer bereid om te betalen voor bepaalde types content, en dan vooral nieuws dat:

1- Uniek is, zoals regionaal nieuws: 67 procent toont interesse
2- Gespecialiseerde verslaggeving: 63 procent toont interesse
3- Nieuws heet van de naald: 54 procent toont interesse
4- Nieuws toegankelijk op toestel naar keuze

De respondenten bleken ook meer geneigd om te betalen voor nieuws dat door kranten geleverd wordt dan door andere media, zoals televisiezenders, websites of online portals. En niet verwonderlijk, ze zien het helemaal niet zitten om te betalen voor nieuws dat overal op het web gratis te vinden is.

Verschillende hybride modellen voor toegang tot nieuws en content moeten uitgeprobeerd worden, aldus het rapport. Een gebundeld print en online abonnement is bijvoorbeeld voor 52 procent van de Amerikaanse consumenten interessant. Jongeren zien zo’n model veel minder zitten, slechts 35 procent toont interesse.

Een tweede onderzoek, door Forrester deze keer, schetst een negatiever beeld. 80 procent van de bevraagde Amerikanen wil niet betalen voor kranten en magazine content online. Terwijl The Boston Consulting Group vaststelde dat 48 procent van de Amerikaanse respondenten bereid zijn om te betalen voor online nieuwscontent, al is dat maar 3 dollar per maand.

De Forrester enquête noteerde verder dat 8 procent bereid is een inschrijving te betalen voor alle content, 8 procent zou betalen voor een gecombineerd print/online/mobiel abonnement. Slechts 3 procent vindt microbetalingen een te overwegen optie.

dinsdag 19 januari 2010

‘2010 jaar van tablet-pc’

AMSTERDAM -  Komend jaar zullen er tientallen miljoenen tablet-pc’s verkocht worden, voorspelt adviesbureau Deloitte.

In het jaarlijkse rapport ‘Technology, Media and Telecommunications (TMT) predictions’ zegt het bedrijf dat tablet-pc’s of NetTabs, apparaten die kleiner zijn dan een netbook maar groter dan een smartphone, de grote hit van 2010 gaan worden.




“NetTabs zullen gekocht worden door tientallen miljoenen mensen in 2010,” zo staat te lezen in het rapport. Volgens Deloitte voorzien de tablets in een behoefte omdat mobieltjes meestal te klein zijn om video’s te bekijken of over het web de browsen, en netbooks te groot of te duur zijn. De bestaande markten voor deze apparaten zal nauwelijks aangetast worden door de komst van de nieuwe apparaten, aangezien er volgens het adviesbureau toch een behoefte blijft bestaan aan draagbare mobieltjes en aan apparaten waarmee gemakkelijk tekst verwerkt kan worden.

Computergiganten Apple en Microsoft zullen naar verwachting dit jaar beiden een eigen tablet introduceren.

Cloud computing

Naast een tablet-hype, verwacht Deloitte in 2010 ook een sterke groei van ‘cloud computing’, de techniek waarbij data niet meer lokaal wordt opgeslagen maar op een centrale server. Het bedrijf verwacht een groei van meer dan 20 procent in deze sector waardoor de wereldwijde omzet naar ongeveer 70 miljard dollar zal stijgen.

woensdag 13 januari 2010

Microsoft tablet gaat strijd aan met Apple & Google


Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, een van de meest toonaangevende elektronicabeurzen in de wereld, is de nieuwe Microsoft tablet getoond. Hiermee zijn ze concurrentie te vlug af. Google en Apple zouden momenteel beide werken aan een eigen tablet.



De Microsoft Tablet, met de naam HP Slate, werd afgelopen week door niemand minder dan Steve Ballmer, de topman van Microsoft, zelf gepresenteerd aan het publiek in Las Vegas.

HP Slate, de Microsoft tablet


HP SlateDe HP Slate is een computer zonder fysiek toetsenbord. De Microsoft Tablet beschikt over een 10,1 inch touchscreen scherm en maakt gebruik van Windows 7 met multi-touch bediening. Het gaat echter nog om een prototype van de 'Slate'. Wanneer de computer daadwerkelijk te koop is kon Ballmer nog niet zeggen.

Concurrentiestrijd Microsoft, Apple en Google

Ook op het gebied van de tablet lijkt een heuse concurrentiestrijd los te barsten tussen de Microsoft, Apple en Google. Apple bracht eerder naar buiten dat ze aan het eind van deze maand de Apple iSlate zouden presenteren en ook Google lijkt momenteel druk bezig te zijn met het ontwikkelen van een eigen Google tablet, draaiend op Google Chrome OS.