vrijdag 19 februari 2010

Computermakers bedenken alternatieven voor de iPad

Verschillende computerproducenten, waaronder Acer, Dell, Hewlett Packard, Sony en Microsoft werken aan de ontwikkeling van een alternatief gagdget dat de strijd moet aangaan met de iPad-tabletcomputer van Apple. Volgens bronnen dichtbij HP brengt het bedrijf in de volgende weken de Slate op de markt, een toestenbordloze computer. Ook bij Dell, Sony en Acer worden de laatste wijzigingen aangebracht aan producten die met de iPad zullen concurreren. Bij Microsoft legt een geheim projectteam de laatste hand aan de -codenaam- Courier, een ‘booklet', die in feite twee tabletten bevat die kunnen worden opengeslagen als een boek.


Voor al deze bedrijven vormt de iPad de benchmark waartegen een eigen product werd ontwikkeld. Volgens onderzoeksbureau Gartner vormen touchscreen-computers met of zonder toetsenbord vandaag amper 1% van de globale pc-markt. De presentatie van de iPad, minder dan een maand geleden, zal daar verandering in brengen. De grootste vrees is dat vele van deze producten zullen worden beschouwd als ‘computers zonder toetsenbord', eerder dan echt vernieuwende tabletcomputers, omdat ze op het beheersysteem Windows 7 draaien, dat gericht is op traditionele pc-functies. Zo kondigde HP weken voor Jobs de iPad aan de wereld toonde al de Slate aan. Die ziet er identiek uit aan deviPad, maar draait op Windows 7. HP besloot dan maar te wachten op de iPad om de laatste verfijningen aan de Slate aan te brengen. Het toestel wordt waarschijnlijk goedkoper dan de iPad, die in de VS vanaf 499 dollar zal worden verkocht.

De verrassing zou wel eens van Dell's Mini 5 kunnen komen, een 5 inch (12,7 cm) kleine schermtablet (op de foto naast een gewone iPhone). Dell achtte de kans klein dat Apple een kleine schermcomputer op de markt zou brengen omdat het met iPod Touch al in die buurt zit (3,5 inch). Het bedrijf van Michael Dell zette daarom in op een tablet die de naam Mini 5 meekreeg. Die werd in januari voorgsteld en zal later dit jaar op de markt worden voorzien van Google's Android software.

dinsdag 9 februari 2010

zondag 7 februari 2010

Displax maakt een touchscreen van iedere ondergrond

Herinner je je nog die scène uit Minority Report, waarin Tom Cruise met zijn handen allerlei data manipuleert? Dankzij Displax kun je dat binnenkort thuis ook doen.

We hebben al heel wat vormen van multitouch gezien. Uiteraard zijn er de telefoons, laptops en desktop-pc’s met een touchscherm. En Microsoft kwam vorig jaar met een stoere multitouch koffietafel, Surface genaamd. Maar het Portugese bedrijf Displax gaat nog een stap verder.


Het bedrijf heeft een polymeerlaag gemaakt, die van elk oppervlak een touchscreen kan maken. Het materiaal is dunner dan papier en kan op elke ondergrond worden gelegd. Het werkt zelfs op een bolle ondergrond. Displax werkt met een raster van nanodraden die verwerkt zijn in de laag. Deze zenden signalen door aan een microcontroller, die de signalen weer vertaalt naar data. Elke keer als een gebruiker z’n vingers op de laag legt of erop blaast, wordt een kleine elektrische storing veroorzaakt. De microcontroller verwerkt die data en bepaalt vervolgens de locatie. De laag wordt geleverd met een usb-kabeltje om ‘m op een bedieningspaneel aan te sluiten.


Op dit moment kan het tot zestien vingers detecteren op een 50-inch scherm. Het materiaal is voor 98 procent doorzichtig. Volgens Displax zal het eerste scherm dat gebruikmaakt van de technologie vanaf juli verkrijgbaar zijn. Wat het materiaal gaat kosten is nog onbekend.

iPad krijgt concurrentie van Google Tablet

Het lijkt dat Google zijn eigen Chrome Operating System ook geschikt voor tablets wil maken. Het ontwerp voor de User-Interface staat namelijk al online.

De ontwerpen staan al op diverse tech websites en op de site van Google’s eigen open sourceproject Chromium. Op dezelfde website verschijnen ook altijd nieuwe versies van de Chrome browser. Het Chrome OS is vooral bedoeld voor de netbooks, maar zo te zien is Google ook van plan om het systeem voor tablets geschikt te maken. Klik op Lees Verder om meer te lezen en concepten te zien van Google’s iPad.

Recent waren er al geruchten dat  HTC samen met Google een tablet onder het Google-merk zou willen uitbrengen. Net zoals de bedrijven eerder al hebben gedaan met de Nexus One telefoon. De schermgrootte wordt in de documentatie aangegeven: tussen de 5 en 10 inch. (De iPad is 9,7 inch)

Er is sprake van een touchscreen en een systeem dat niet met vensters, maar met tabbladen werkt. De disclaimer op de site vertelt nog wel dat de gebruiksinterfaces momenteel nog in ontwikkeling zijn, dus deze zijn nog onder verandering onderhevig.

zondag 31 januari 2010

'Succes van Apples iPad bepaald door content'

Het succes van Apples multitouch iPad-tablet wordt voor een groot deel bepaald door de content die ervoor beschikbaar komt, zo luidt de conclusie van veel Wall Street-analisten een dag na de officiële introductie van het apparaat dat rond eind maart verkrijgbaar is vanaf 499 dollar.

Het apparaat is 'nog geen revolutionair product', stelt Needham-analist Charlie Wolf. Volgens Wolf is het wachten nu op 'ideale content van derden', zoals e-books en speciale iPad-applicaties. Apple positioneert het apparaat als een derde categorie tussen de smartphone en de laptop in, dat beter is als een netbook. Volgens Apple-topman Steve Jobs zijn netbooks nergens beter in dan een smartphone of een laptop.

Een ander terugkomend thema is de prijs van het apparaat. Veel analisten hadden niet verwacht dat Apple voor het basismodel met een 16 GB flashdrive en alleen wifi slechts 499 dollar zou vragen. Volgens Shaw Wu, analist van Kaufman Bros. kost het touchscreen van de iPad mogelijk alleen al honderd dollar. Dit betekent volgens Wu dat Apple mogelijk 'leveranciers overtuigt om in nieuwe markten te investeren', met als gevolg dat de prijzen van onderdelen omlaag gaan.

Wu denkt wel dat de wifi-modellen waarschijnlijk beter zullen verkopen, hoofdzakelijk vanwege de kosten, omdat hiervoor geen data-abonnement vereist is. Voor het goedkoopste 3G-model met 16 GB opslagcapaciteit vraagt Apple 629 dollar, 130 dollar meer dan het basismodel zonder 3G. Een data-abonnement bij AT&T met een datalimiet van 250 MB kost maandelijks nog eens 14,99 dollar. Wie geen datalimiet wil, moet daar nog eens 15 dollar per maand bijleggen.

Analisten denken dat Apple wel een risico neemt. "Apple is een bedrijf dat bereid is om risico te nemen en nieuwe categorieën producten te definiëren", aldus Wu. Toch zijn zij hoopvol dat Apple succes zal hebben met de iPad. "Dit zal niet binnen één dag gebeuren", zei Oppenheimer-analist Yair Reiner, "maar wij denken dat wat vandaag lijkt op een grote iPhone, geamputeerde netbook of veredeld fotolijstje uiteindelijk een revolutionair nieuw media-apparaat zal worden."

Volgens de analisten kan Apple in het eerste jaar zo'n één tot vijf miljoen exemplaren van de iPad verkopen. Het jaar daarop, zo suggereren zij, zou Apple tien miljoen exemplaren kunnen fabriceren. De eerste generatie wifi-modellen van de iPad zullen rond eind maart internationaal verkrijgbaar zijn. De 3G-modellen volgen in april, zo heeft Apple laten weten. Internationale overeenkomsten met telecomproviders worden op een later moment bekendgemaakt, naar verwachting in juni tijdens Apples Worldwide Developers Conference (WWDC).

donderdag 28 januari 2010

Apple stelt iPad voor

In San Francisco heeft Apple-topman Steve Jobs zijn langverwachte tabletcomputer voorgesteld. Het toestel krijgt de naam iPad.

Tijdens de voorstelling in San Francisco demonstreert Jobs -in traditionele jeans en zwarte trui- het nieuwe toestel dat voor Apple een vierde pijler moet worden, naast de Mac, iPod en iPhone. De iPad is iets breder dan een A4-blad en lijkt op een grote versie van de iPhone.

Virtueel keyboard

Steve Jobs liet tijdens de presentatie zien hoe gebruikers films kunnen kijken, muziek kunnen luisteren en websites kunnen bekijken. Net zoals bij de iPhone beschikt de iPad niet over een echt toetsenbord maar over een touchscreen dat bediend wordt met de vingers. Wil je bijvoorbeeld een internetadres invoeren, dan verschijnt er op het scherm een virtueel toetsenbord waarop je kunt typen. Voor wie het echt wil, wordt er een apart toetsenbord verkocht.

De specificaties van de iPad zijn afgestemd op gebruik in de huiskamer. Het is compact en licht (1,2 cm dik en 680 gram zwaar), heeft een 9,7-inch kleurenscherm met een heel brede kijkhoek, draadloos internet, Bluetooth en 16 tot 64 gigabyte geheugen. Een 3G-modem is een optie. Alle software uit de App Store van Apple werkt ook op het tablet.




E-reader

Met de iPad treedt Apple, dat de laatste tien jaar geëvolueerd van computerbouwer naar consumentenelektronicaproducent, in de arena tegen gelijkaardige toestellen als de e-readers van Amazon en Sony. Zo demonstreerde Jobs hoe je er een krant als The New York Times op kan lezen.

Via iPad kunnen boeken gekocht worden in de 'iBookwinkel', een variant op de iTuneswinkel waar muziek gekocht kan worden. De boeken worden geleverd in het ePub-formaat, een open e-bookstandaard die de meeste e-readers ook ondersteunen. Dat wil zeggen dat er in principe ook veel Nederlandstalige werken leesbaar zullen zijn, bijvoorbeeld afkomstig van boek.be.

499 dollar
 
Het toestel komt binnen zes weken op de Amerikaanse markt en krijgt een prijskaartje van 499 dollar voor de versie met 16 gigabyte geheugen. Voor versies met 32 en 64 gigabyte komt er telkens 100 dollar bij. Wie 3G-verbindingen wil opzetten moet nog eens 130 dollar extra betalen.

En wat met België? Pas in juni worden internationale lanceringen gepland, maar in tegenstelling tot de iPhone zal een Amerikaanse versie probleemloos hier werken. De iPad invoeren of meebrengen van een reisje naar de V.S. is dus een mogelijkheid.

Volgens sommige analisten kan Apple tot 3 à 4 miljoen iPads verkopen dit jaar.

woensdag 27 januari 2010

Is er plaats in de markt voor een tablet-PC?

Er wordt de laatste weken/maanden veel geschreven over zogenaamde 'tablets'. Deze 'draagbare touchscreens met ingebouwde PC' worden al regelmatig gebruik in peperdure domoticasystemen en bedrijfsgerichte toepassingen (bijv. invoer van gegevens in magazijn), maar zijn nu aan een sterke opmars richting consumentenland bezig. Ook Microsoft en Apple zijn komen dit jaar nog met een tablet-PC op de markt.


De vraag is of de huidige consument wel zit te wachten op een zogenaamde tablet. Waar we zeker van zijn is dat de gewone PC, laptop, netbook langs de ene kant en mobiele toestellen langs de andere kant ondertussen reeds tot de massamarkt zijn doorgedrongen. Waar de eerste categorie voornamelijk uit de kantooromgeving is ontstaan, en de tweede uit de draagbare telefoon (always available), is het maar de vraag hoe een tablet gepercipieerd kan/zal worden door het grote publiek.

In de huiskamers zijn we verslaafd geraakt aan hemelsgrote flatscreens. Het grote bezwaar van een mobiele telefoon is dat het toetsenbord heel ongemakkelijk is en het scherm hopeloos klein; en toch bekijken we er filmpjes en foto's op. Een laptop is bij uitstek geschikt om teksten te schrijven, presentaties te geven, films te kijken, op internet te surfen, onderweg te lezen of te werken. Nadeel van een laptop is dat je hem mee moet sjouwen en dat hij na drie uur de geest geeft indien hij niet wordt gevoed.

Een e-reader is dan weer bij uitstek geschikt om boeken te lezen. Het scherm is groot en leest opmerkelijk plezierig. Bezwaar van een e-reader is dat de uitgevers nog veel te veel geld vragen voor e-boeken en dat je heel goed moet opletten welke e-reader je koopt; voordat je het weet zit je vast geketend aan een bepaalde boekenwinkel.

Het apparaat dat er logischerwijs gaat komen is een kruising tussen een e-reader, een sms-verstuurder en een eenvoudige laptop. Het is plat, kleiner dan een A4, het past in een grote binnenzak, het heeft een groot scherm en een touchscreen. Het weegt weinig (maximaal 200 gram), de levensduur van de batterij is minimaal twintig uur en het heeft draadloos internet, zowel WIFI als 3G. Het accepteert alles wat gangbaar is in de markt van documenten en muziek. MP3 of MP4, PDF, ePub, noem ze maar op.

Dat apparaat gaat er komen. Of het nu tablet-pc heet, of e-readerplus, of Kindle 3.0, het maakt niet uit. En waarschijnlijk zal dit ding de markt veroveren. De mens is er klaar voor, dat is wel bewezen.

Geert Houben, 27-01-2010