woensdag 14 september 2011

Infonamiddag Cubigo
Dienstencentrum
Den Tuinhoek

Op maandag 12 september om 13.30 uur is er een gratis infonamiddag georganiseerd door Okra Trefpunt Leopoldsburg Heppen over Cubigo.

Er is al een eerste uiteenzetting geweest voor het gebruik hiervan door de heer Rudi Plessers en hij wenst nu de volgende fase te komen uiteenzetten.
Alles vindt plaats in het Dienstencentrum Den Tuinhoek, De Wittelaan in Leopoldsburg. Geïnteresseerden zijn altijd welkom.

Binnenkort worden infonamiddagen gepland, o.a. in Opglabbeek en andere gemeenten.
Voetbalploeg FC Kaulille heeft op zijn wedstrijduitrusting de komende 3 jaar het CUBIGO logo staan.

Deze club werkt voor al zijn communicatie met het CUBIGO platform
(kalenders, evenementen, berichten, ...).

zaterdag 28 mei 2011

Diepenbeeks bedrijf wordt ingezet voor Nederlandse wijkcommunicatie

Het artikel in het Brabants Dagblad vindt u hier.

Artikel op Made in Limburg vindt u hier.

DIEPENBEEK – De Nederlandse stichting SINCO  uit Rosmalen zal vanaf heden het Diepenbeeks internetplatform CUBIGO gebruiken voor hun lokale communicatie. Zij willen op deze manier een antwoord bieden aan problemen als vergrijzing en vervreemding in hun gemeente.

In het kader van vervreemding, vereenzaming en langer thuis blijven wonen in de eigen wijk of buurt, ging de Nederlandse stichting SINCO uit Rosmalen op zoek naar een internetplatform om deze problemen aan te pakken. Een aantal criteria voor dit platform waren “eenvoudig te gebruiken” en “focus op lokale informatie en communicatie”. De oplossing vonden ze bij het Diepenbeeks bedrijf Aristoco.

 Schepen Bart Eigeman geeft het startschot!

 Aristoco is een spin-off bedrijf van de Universiteit Hasselt, en is gespecialiseerd in het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke touchscreensoftware. Hun product Cubigo, ook wel het ‘virtuele dorpsplein’ genoemd, verbindt inwoners met hun gemeente, wijken, verenigingen, scholen, instellingen en lokale handelaars. Dit virtuele dorpsplein biedt iedereen de mogelijkheid om vaker, gemakkelijker en veelzijdiger met elkaar in contact te komen, zonder daarvoor het huis te moeten verlaten. Door de eenvoudige toegankelijkheid draagt het dorpsplein bij aan het streven van de gemeente om levensloopbestendige wijken en buurten te creëren.

Een aantal concrete toepassingen binnen het platform zijn videogesprekken voeren met familie, een lokale marktplaats om producten te verkopen, afvalkalender van de gemeente raadplegen, broodjes bestellen bij de bakker, een camera aan je voordeur bekijken, bloeddruk meten en doorsturen naar de dokter, een oproep voor vrijwiligers doen via het buurtprikbord enzovoort. En allemaal met maar een paar handelingen.

Ook in België is Aristoco volop bezig met het uitrollen van het Cubigo platform. Verschillende bedrijven en instellingen zoals CM, ACW, De Lijn en UitInVlaanderen zijn momenteel bezig met het uitwerken van projecten. Voor particulieren en verenigingen is het gebruik van Cubigo trouwens volledig gratis. Je kan zelf registreren op www.cubigo.com om toegang te krijgen tot je eigen dorpsplein in jouw buurt.

maandag 16 mei 2011

"Touchscreens zijn de toekomst"

Uit: UNIZO Starterskrant, Het Belang Van Limburg, 12-05-2011

Artikel in PNG

Touchscreentechnologie was tot een tijdje terug nog relatief onbekend. Nu proberen we die technologie te integreren in verschillende sectoren. We hebben hiervoor een technologisch platform ontwikkeld. Onze eerste applicatie was ‘Visiori’. Dat is een soort systeem waarmee je foto’s kan maken van jezelf wanneer je een nieuwe bril gaat kiezen. Vele mensen zien zichzelf niet goed met die nepglazen op hun neus. Onze toepassing maakt een foto van de persoon met de nieuwe bril op, zodat je achteraf op je gemak kan kiezen uit de verschillende modellen op foto. Je kan dankzij de applicatie de foto’s ook naar jezelf doormailen. Pearle bijvoorbeeld heeft dit systeem aangekocht en al heel wat verkooppunten uitgerust.


Nederland is over het algemeen iets innovatiever wat nieuwe technologie betreft. Daarom kiezen we ervoor om onze nieuwste toepassing, een soort 'virtueel dorpsplein', onder de naam ‘Cubigo’ naast Belgie tevens bij onze noorderburen te lanceren. De bedoeling van dit platform is om de lokale relaties tussen inwoners, verenigingen, handelaars en de gemeente te versterken, maar ook om bijvoorbeeld ouderen te kunnen helpen in een maatschappij die steeds meer vergrijst. Door videotoepassingen zijn ze minder eenzaam, via ‘Cubigo’ kunnen ze makkelijk hun boodschappen doorgeven aan de plaatselijke kruidenier, enz. ’s Ochtends neem ik de trein naar Hasselt. Ik woon zelf in Berchem. Ik heb gemiddeld twee vergaderingen per dag. Verder coordineer ik de projecten en producten. Daar is een gezonde portie zelfdiscipline voor nodig als zelfstandige, omdat er niemand op je vingers staat te kijken. Ondertussen werken we met 5 mensen. Ik heb nooit spijt gehad van mijn zelfstandig ondernemersschap.

Tip voor nieuwe starters: Je moet je werk vooral graag doen, en steeds voldoende tijd uittrekken om je gezinsleven in stand te houden. Mensen in je directe omgeving die achter je staan en je steunen in je job zijn zeer belangrijk.

maandag 28 maart 2011

Het internet op maat van touchscreens

Uit: Datanews, nr. 6, 25-03-2011

Touchscreens zijn veel intuïtiever dan doorsnee pc's: dat was het beginpunt voor Cubigo. Het product is een interne spin-off van Aristoco, een Hasseltse ontwikkelaar van innovatieve multimedia- en touchscreenoplossingen. “Maar het internet zoals het er vandaag uitziet, is niet gemaakt voor aanraakschermen en dus onhandig”, zegt managing director Geert Houben. “Dat moest eenvoudiger  kunnen, vonden wij.” En zo ontstond Cubigo, een platform dat een reeks handige apps verzamelt: agenda, domotica-toepassingen, specifieke informatie die uit het internet wordt geplukt (vb. het weer, recepten, de reisinformatie van De Lijn, zoeken naar restaurants ...), en dergelijke meer. “Je kan het vergelijken met de apps die je gebruikt op Apple- of Android-toestellen”, zegt Houben. “Maar wij hanteren een erg consistente look, daar waar die andere apps erg kunnen verschillen omdat ze door allerlei verschillende bedrijven worden gemaakt.” Cubigo is ontwikkeld in Silverlight, dus voor Windows PC’s, touchscreens en tablets, maar er is ook een Android- en Apple-app van in ontwikkeling.



De grote meerwaarde, zo weet Houben, is de lokale content die Cubigo zal bieden. “Mensen betalen nu eenmaal niet om gewoon een handig dashboard te kunnen hebben. Er zit een heel sterk community-aspect aan Cubigo. De lokale bakker kan zich aansluiten, zodat je vanuit je keuken je bestelling kunt doorgeven. Of de mutualiteiten, om terugbetalingen te regelen.” Het businessmodel is zo opgezet dat die lokale partners een som per jaar betalen om aanwezig te zijn op Cubigo en de gebruikers te kunnen bereiken. Voor de gewone consument is het gebruik van Cubigo gratis.

Houben ziet in het platform ook een ideale oplossing om senioren ook op een eenvoudige, gebruiksvriendelijke manier toegang te geven tot bruikbare informatie van het internet en diensten als dagmenu bestellen of telemedicine toepassingen. “Maar je mag ons niet positioneren als een seniorenplatform, want dan sluiten we een belangrijke doelgroep uit.”

Cubigo bestaat iets meer dan een half jaar en heeft voorlopig enkel gemikt op een virale verspreiding van het product. “Vooral in Nederland gaat het nu al hard. Daar hebben we al projecten lopen met een aantal grote gemeenten die met Cubigo een 'virtueel dorpsplein' creëeren. Lokale handelaars zijn er heel geïnteresseerd.” Houben hoopt er dit jaar nog te kunnen afklokken op 30.000 Cubigo-gebruikers. Voor België rekent hij dit jaar op 20.000 gebruikers. “In België zijn we begonnen in Limburg en zijn we nu eerst bezig om een consortium van partners te creëren die de content kunnen leveren.” Het platform wordt momenteel besnuffeld door domoticaspelers als Crestron of telco's als Belgacom. Ga zeker eens naar www.cubigo.com voor een persoonlijke account.

Paspoort
Naam: Cubigo
Zetel: Hasselt
Oprichting: 2010
Aantal mensen: 8
Financiering: interne spin-off / business unit van Aristoco

Artikel in PDF

woensdag 17 november 2010

'Waarom moet CUBIGO de Columbus Trofee winnen?'

Zoals je al in een vorige blogpost kon lezen, is CUBIGO genomineerd voor de Nederlandse Columbus Trofee 2011. Komende vrijdag (17-11) moet iedereen voor een 25-koppige jury een korte presentatie geven en hun vragen beantwoorden. Uit de 7 genomineerden worden dan 4 finalisten gekozen.

Eind vorige week kwam een mailtje van de organisatie binnen: maak een eenvoudig filmpje van 1 minuut met als boodschap 'waarom jullie de trofee moeten winnen'. Hier het resultaat:



Meer nieuws na vrijdag!

vrijdag 5 november 2010

CUBIGO genomineerd voor Columbus Trofee 2011

CUBIGO werd samen met 6 anderen genomineerd voor de Columbus Trofee 2011. De Columbus Trofee is een aanmoedigingsprijs voor startende en eigenzinnige ondernemers die toeleverancier zijn aan de horeca. Dit jaarlijks terugkerend initiatief van Projectburo Mise en Place en MECC Maastricht dient als een steuntje in de rug voor jonge ondernemers, die op geheel eigen, en daardoor vaak onconventionele wijze succesvol zijn.

Als communicatieplatform is CUBIGO ideaal geschikt voor de horeca. Niet alleen kunnen restaurants enz. een bedrijfsaccount nemen om menu's te delen met klanten of nieuwsbrieven te sturen, ook kunnen klanten thuis reserveren of menu's aan huis laten leveren.

Wordt vervolgd!