zaterdag 18 september 2010

CUBIGO op Computerfestival Eurosys - TERUGBLIK

Op 1 september werd CUBIGO v1 officieel gelanceerd. Het eerste grote evenement waar CUBIGO aanwezig was, was het Eurosys Computerfestival op 3,4 en 5 september. In totaal zijn er meer dan 10.000 bezoekers geweest. De stand van CUBIGO zag er als volgt uit:


CUBIGO werd gedemonstreerd op de nieuwe HP Touchsmart all-in-one PC met touchscreen. In feite is CUBIGO een website (www.cubigo.com) die op elke PC of touchscreen kan gebruikt worden.

Bezoekers die langskwamen op de CUBIGO stand, kregen een uitgebreide demo en konden ter plaatse registeren voor de gratis versie. Wanneer met een PC of laptop kocht bij Eurosys tijdens het weekend, kreeg eveneens het CUBIGO Comfortpakket (ter waarde van 59,95 euro) gratis.

In totaal hebben op de 3 dagen zo'n 500 personen zich op de stand van CUBIGO geregistreerd voor de gratis versie, waardoor we van een groot succes konden spreken. De bezoekers die ons seminarie bijwoonden ontvingen allen een voucher die recht geeft op het CUBIGO Comfortpakket.



U kan zelf ook gratis registreren voor CUBIGO op www.cubigo.com. U krijgt 10 blokjes gratis. Check it out!

woensdag 1 september 2010

CUBIGO op Computerfestival Eurosys

Sommigen van jullie zullen het misschien al gezien in Het Belang van Limburg of ergens anders: CUBIGO werkt dit jaar mee als partner van Eurosys aan het jaarlijks Computerfestival dat doorgaat op 3, 4 en 5 september in Hasselt. Bij elke aankoop van een PC, printer of laptop krijgt de klant gratis het CUBIGO Comfort pakket (ter waarde van 59,95 euro). Dit pakket bestaat uit 8 extra blokjes, bovenop het gratis CUBIGO Basispakket van 10 blokjes.


De advertentie in hoge resolutie vind je hier.

Tijdens de 3 beursdagen zullen er ook seminaries worden gegeven over CUBIGO, voor zowel consumenten als bedrijven. Bezoekers van de seminaries ontvangen eveneens een gratis CUBIGO Comfortpakket!

Meer informatie over het Eurosys Computerfestival vind je op www.computerfestival.be. CUBIGO vind je op www.cubigo.com (registreer je gratis!).

woensdag 21 juli 2010

Hoe uw klanten digitaal comfort bieden?

Uit: UNIZO Magazine - Juli-Augustus 2010

Als bedrijfsleider weet u vast en zeker wel hoe belangrijk een goede dienstverlening en persoonlijke klantencontacten zijn. Investeren in een eigen, interactieve website of een duur CRM-pakket is voor velen een brug te ver. Aristoco heeft met ‘Cubigo’ een specifiek internetgebaseerd platform ontwikkeld waarmee u op een eenvoudige en goedkopere manier digitale diensten en informatie aan uw klanten kan aanbieden.

Aristoco is gespecialiseerd in softwareproducten en -oplossingen voor touchscreens. Onder de naam 'Cubigo' ontwikkelde het bedrijf een internet-platform waarmee allerlei toepassingen op eenvoudige manier kunnen worden aangeboden op verschillende soorten aanraakschermen. “We zijn gestart met een product voor opticiens (Visiori), waarmee de klant zichzelf via een touchscreen met camera kan fotograferen om te zien welke bril hem het beste staat”, vertelt bedrijfsleider Geert Houben. “Dankzij deze applicatie kan de opticien een betere service bieden aan zijn klanten.”


Interactief platform

Geert Houben geeft aan dat Aristoco zo’n twee jaar intensief aan het basisplatform gesleuteld heeft om ook in andere sectoren touchscreenapplicaties aan te bieden. “Voor de kmo is het echter zeer belangrijk om naast het verbeteren van de service ín de shop, ook de communicatie met de klant buíten de shop te optimaliseren.” Met de webapplicatie ‘www.cubigo.com’, die bovenop het basisplatform werd gebouwd, legt Aristoco een interactieve link tussen de kmo en de eindklant. “Een bedrijf kan op Cubigo intekenen, wat veel goedkoper is dan een eigen website te laten ontwikkelen. Naast het beheren van contactgegevens, foto’s van de zaak, openingsuren enz., kan het bedrijf promoties of nieuwe producten aankondigen, een eigen webwinkel openen of reservaties beheren. In feite is Cubigo ook een CRM-pakketje waarmee bijvoorbeeld gepersonaliseerde berichten naar klanten kunnen worden gestuurd. Bovendien kan Cubigo volledig worden gebruikt op een touchscreen, wat veel eenvoudiger werkt.”


Eenvoudig in gebruik

Geert Houben: “Van kmo’s wordt vandaag verwacht dat ze een eigen website met evt. een webshop hebben, filmpjes online zetten, aansocial media doen… Dikwijls is dit een erg dure aangelegenheid en vergt dit heel wat inspanning. Bedrijven krijgen op Cubigo in feite al deze zaken in één pakket aangeboden. Bovendien is Cubigo heel eenvoudig te gebruiken, zodat alle info zelf up-to-date kan gehouden worden. Ook kunnen klanten informatie delen met anderen, waardoor je als bedrijf eveneens de voordelen van virale marketing kan benutten. Tot slot is de toepassing ook erg gebruiksvriendelijk voor de eindklant. Omdat Cubigo een nternetapplicatie is, kan iedereen er overal gebruik van maken, op je pc thuis of op kantoor, op een touchscreen of iPad in de keuken, of op je iPhone onderweg. Frietjes bestellen bij de frituur, het menu van een restaurant opvragen en reserveren of de nieuwe collectie van je favoriete kledingwinkel bekijken, het kan allemaal.” Cubigo wordt in het najaar van 2010 gelanceerd. U kan alvast een kijkje nemen op www.cubigo.com.

ARISTOCO, Wetenschapspark 4 bus 4, 3590 Diepenbeek, T. 011 301 334, F. 011 301 331, www.aristoco.com

Het volledige artikel in PDF vindt u hier.

zaterdag 19 juni 2010

Markt voor tablet PC's explodeert

Volgens een marktanalyse van Forrester zal de verkoop van nieuwe verschijningsvormen van pc's - zoals tablets - ten koste gaan van de verkoop van de klassieke desktop pc.

Gestimuleerd door de groeiende belangstelling voor tabet-computers, zullen er de komende vijf jaar zo'n half miljard computers worden verkocht in de Verenigde Staten. De verkoop van pc's in alle verschijningsvormen zoals desktops, notebooks, netbooks en tablets, zal met 52% groeien. Aldus een  rapport over de pc-markt van marktonderzoeker Forrester.
Ondanks de discussie over wat tablets nu eigenlijk precies zijn, beschouwt Forrester ze als een vorm van personal computers. Ze voorspellen dat de verkoop van tablets van 3,5 miljoen stuks in 2010 tot 20,4 miljoen stuks in 2015 zal groeien. Een jaarlijkse groei van 42%. Vanaf 2012 zullen tablets de verkoop van netbooks overtreffen. In 2014 zullen meer mensen een tablet-pc gebruiken dan een netbook. In 2015 zullen tablets 23% uitmaken van de pc-verkopen.

De groei van de belangstelling voor tablets gaat volgens Forrester volledig ten koste van netbooks. Een netbook heeft dan ook eenzelfde manier van gebruik als een tablet. Namelijk een makkelijk te pakken en mee te nemen apparaat voor multimediagebruik en browsen op internet.

dinsdag 20 april 2010

Provincie reikt eerste innovatiepremies uit

HASSELT - Gisteren zijn de eerste innovatiepremies van het Limburgse provinciebestuur uitgereikt, door gedeputeerde Marc Vandeput. Met de premie wil de provincie creatieve Limburgse ondernemingen de kans geven om een innovatief concept te laten onderzoeken door een universiteit of kennisinstelling. De eerste bedrijven die de premie krijgen zijn The Astyre Group en Aristoco.

ARISTOCO

ARISTOCO is een spin-off bedrijf van het Expertisecentrum voor Digitale Media in Diepenbeek. Het bedrijf is gespecialiseerd in softwareproducten en -oplossingen voor touchscreens. Onder de naam 'CUBIGO' ontwikkelde het bedrijf een internet-gebaseerd platform waarmee allerlei toepassingen op eenvoudige manier kunnen worden aangeboden op allerlei touchscreens. De technologie mikt onder meer op oudere mensen die weinig ervaring hebben met computers of op zoek zijn naar gemak en comfort. Dankzij de innovatiepremie kon de aanvaarding van deze technologie bij zijn doelgroep onderzocht worden.

In samenwerking met enkele bedrijven die reeds actief zijn in de zorgsector, zoals Fifthplay en Essec, worden momenteel een aantal pilootprojecten opgestart. Bedrijfsleider Geert Houben: "Oudere mensen vinden technologie vaak te moeilijk en hebben nood aan eenvoud, en dat is exact wat CUBIGO is. Met onze oplossing kan men zeer eenvoudig berichten sturen, online boodschappen doen, evenementen zoeken of het nieuws lezen. De eerste reacties van de gebruikers zijn zeer positief."

www.aristoco.com
www.cubigo.com

Door: Guido Cloostermans
Het Belang van Limburg
09-04-2010

Het artikel in PDF vindt u hier.

donderdag 8 april 2010

Smartphones gaan 'back to the future'

Ach, wat zijn onze smartphones toch lekker slim. Helaas is de bediening via het gladde schermpje niet altijd even makkelijk, maar ook daar is een oplossing voor gevonden. Touchscreens gaan terugduwen.

De technologie werd ontwikkeld door het Californische bedrijf Immersion. Het probleem met touchscreens is volgens productmanager Steve Kingsley-Jones dat je niet kunt voelen wat je aan het doen bent. Je zou kunnen zeggen dat we de ouderwetse knoppen missen.

De oplossing die Immersion heeft bedacht, werkt met zogenoemde piezo-elektrische actuators. Als je op een bepaalde plek op het scherm drukt, gaat het ‘motortje’ onder je vinger trillen: elke milliseconde 100 micrometer omhoog en omlaag. Daardoor lijkt het net alsof je een knopje voelt. En als je je vinger over het scherm laat glijden, kun je zelfs (virtueel) de randen van de verschillende toetsen voelen. Volgens Immersion merken proefpersonen het verschil niet tussen echte en de gesimuleerde toetsen.

Het vlakke glasplaatje krijgt dus gesimuleerd reliëf. ‘Touch feedback’ noemt Immersion dat en het maakt de bediening niet alleen een stuk eenvoudiger, maar ook nauwkeuriger. Verwacht wordt dat de eerste smartphones met touch feedback eind dit jaar op de markt komen.

Touchscreen snel geaccepteerd door kinderen

Uit onderzoek blijkt dat in 2015 de meerderheid van de kinderen onder de 15 jaar computers zullen gebruiken met een aanraakscherm. Zoals vaker met nieuwe technologieën worden die door onbevangen jeugd snel als vanzelfsprekend opgepikt.

  
Volgens marktonderzoeker Gartner zal de jeugd ons de weg wijzen in het gebruik van computers met aanraakschermen. Gartner denkt dat in 2015 zeker 50 % van de computers die voor kinderen onder de 15 jaar worden gekocht een aanraakscherm zullen hebben. In 2009 had nog maar 2 % van de computers een aanraakscherm. Daar staat wel tegenover dat bij de zakelijke computers deze ontwikkeling zal achterblijven tot minder dan 10% van de computergebruikers die een aanraakscherm zullen hebben.

In de consumentenmarkt worden apparaten die geen toetsenbord en muis hebben makkelijker geaccepteerd. Gartner verwacht ook dat in de educatieve sector, snel het gebruik van aanraakschermen zal worden doorgevoerd. Zo zullen 75 % van de scholen binnen vijf jaar kiezen voor aanraakschermen.

Het gebruik van pencomputers en tablets is tot nu to beperkt gebleven tot speciale doelgroepen. Door de snel dalende kosten zal de makkelijke acceptatie door de jeugd een nieuw fenomeen vormen. Binnen de generatie van de komende 10 tot 15 jaar zal de invoer met aanraakschermen volkomen natuurlijk zijn.